Yamaha Tenere 700: Για πραγματική περιπέτεια…

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Καλό και ωφέλιμο πράγμα να οσφρίζεσαι τις τάσεις και τα κενά της αγοράς. Να, για παράδειγμα η Yamaha και το νέο Tenere της. 35 χρόνια μετά την εμφάνιση της μοτοσυκλέτας-θρύλου των 80-90ies  επανέρχεται  δριμύτερη με όπλα το γνωστό, δοκιμασμένο μοτέρ 73hp, ένα χωματερό πακέτο πλαισίου/αναρτήσεων/θέσης οδήγησης και τη παλιά, καλή συνταγή των on-off: Ορεξη και ικανότητες για πραγματική περιπέτεια, όχι γιαλαντζί…


«Σκληρά μιλάς, γέροντα», θα με έβαζε πίσω στη θέση μου ο σύγχρονος αναγνώστης. Ο ίδιος που έχει συνηθίσει να διαβάζει «όλα ωραία και καλά και στο βάθος κήπος» για ΟΛΑ τα σύγχρονα δίτροχα. Μα πώς γίνεται αυτό, βρε παιδιά; Ωπα, ώπα. Να το πάμε από την αρχή. Πρώτα τα δεδομένα.

ΤΙ ΒΛΕΠΩ στο TENERE 700

Eνα χωματερό on-off «μηχανάκι» με τεράστιες προοπτικές να γίνει best seller στη κατηγορία που πλέον είναι και η εμπορικότερη στον κόσμο της μοτοσυκλέτας. «Και πώς είσαι τόσο βέβαιος;». Για κοίτα το καλύτερα. Σιλουέτα γυμνασμένη στυλ fitness, όχι bodybuilder, ούτε αστροδιαστημόπλοιο Εντερπράϊζ, έλεος με την ασιατική αισθητική. Στα μάτια μου είναι γραμμωμένο αυτό το Tenere, ζυγισμένο τόσο-όσο να με ελκύει το βλέμμα με τη πρώτη ματιά. Ούτε να χάνομαι σε λεπτομέριες, ούτε να χαζοκοιτάζω με τις ώρες και τελικά ν’αναρωτιέμαι γιατί αυτοί οι άχρηστοι όγκοι δίπλα στο ρεζερβουάρ (πι χι, λέμε τώρα), γιατί τα κάγκελα του υποπλαίσιου πρέπει να τα βλέπουμε σώνει και καλά. Δατς ινάφ, παίδες. Οι οφθαλμοί μου ευχαριστούν τους σχεδιαστές της Tenere. Μπορεί βέβαια να έχω αρχές καταρράκτη και να μη βλέπω (με καλό μάτι) τις πιο σύγχρονες γραμμές του ανταγωνισμού. Η αισθητική βέβαια είναι προσωπική υπόθεση του καθενός αλλά στην μικρή στατιστική μου έρευνα δεν υπήρξε κάποιος «hater». Όλοι το γούσταραν. Και ειδικά οι εραστές του χώματος. Σπάνιο γι’αυτούς. Παμ’ παρακάτ’…

Περιήγηση στο νέο Tenere

Aν είσαι λάτρης των ηλεκτρονικών, έχασες. Η Yamaha έπρεπε να κάνει μία επιλογή ανάμεσα στην ύπαρξή τους (με ότι αυτό συνεπάγεται) και σε μία λογική τιμή αγοράς που να απέχει από τους ανταγωνιστές (βλέπε ΚΤΜ 790 Adventure). Διάλεξε το δεύτερο. Και κατά τη γνώμη μου ορθά έπραξε. Δεν θα δεις LED οθόνη, θα δεις 16λιτρο ρεζερβουάρ που δίνει αυτονομία 300 χλμ συν πλην, δεν θα βρεις traction control αλλά θα μπορείς να ρυθμίζεις την απόσταση του μπροστινού φτερού από την ρόδα σε περιπτώσεις λάσπης, δεν θα βρεις quick shifter αλλά θα μπορείς να βγάλεις τα λάστιχα από τα οδωντωτά μαρσπιέ και να φορέσεις τις enduro μπότες σου -μη ξεχάσεις να ρυθμίσεις το λεβιέ ταχυτήτων :)- ενώ μπορεί να μη υφίσταται bluetooth  συνδεσιμότητα αλλα υπάρχει ρευματοδότης 12V για το κινητό. Το πλάγιο σταντ έχει φαρδύ πέλμα για στήριξη σε σαθρό έδαφος, οι διακόπτες είναι απλοί και χωρίς επαναφορά στα φλας αλλά το κουμπάκι στο τιμόνι που αλλάζει τις ενδείξεις στην οθόνη υπάρχει.

 

 

Από αξεσουάρ υπάρχουν πολλά, 45 για την ακρίβεια, όπως θα περίμενε κανείς από την Yamaha που θέλει να εξοπλίσει τον περιπετειώδη αναβάτη που διάλεξε την Tenere για νέες εμπειρίες. Από ψηλότερη σέλα, κιτ χαμηλώματος, εξάτμιση Acrapovic, προστατευτικό ψυγείου, LED φλας και αλουμινένιο προφυλακτήρα αλυσίδας, μέχρι κάγκελα, ποδιά heavy duty, κεντρικό σταντ, μονόσελο και αλουμινένιες βαλίτσες. Α, και αποστάτες για να ψηλώσει κι άλλο το τιμόνι, απαραίτητο αν η σπορ χωμάτινη οδήγηση είναι το ζητούμενο.

MOTEEEEEΡΡΡ!

Γνωστός ο δικύλινδρος CP2 με τα 689cc από τα MT-07. Και κύριο στοιχείο για τo ολοκληρωμένο πακέτο του Tenere. Εύστροφος και ροπάτος στις μεσαίες κινεί την Tenere 700 χωρίς κομπασμούς. Σβέλτα. Εχει αλλαγές βέβαια. Με ξηρό πλέον κάρτερ (για μεγαλύτερο απόσταση από το έδαφος) και αλλαγές στο φιλτροκούτι, τον ψεκασμό, την εξάτμιση, το σύστημα ψύξης και το τελικό γρανάζωμα η απόδοση έχει μείνει παρόμοια με του ΜΤ-07. 72,5 ίππους ανακοινώνει η Yamaha στις 9000 στροφές και 6,9 κιλά ροπής/6500 αλλά περισσότερη σημασία έχει ο γραμμικός τρόπος που το καταφέρνει, αυτό ακριβώς που περιμένεις από ένα δικύλινδρο σε σειρά. Στην εποχή των ηλεκτρονικών η Yamaha διάλεξε τον δρόμο της απλότητας και της λογικής τιμής αγοράς κι αυτό κρίνεται από τον καθένα μας διαφορετικά. Είναι αλήθεια ότι ο εθισμός στα ηλεκτρονικά μπλιμπλίκια έχει χτυπήσει τιλτ τα τελευταία χρόνια. Στους εθισμένους λοιπόν θα λείψουν τα traction control, launch control κι ότι άλλο κοντρόλ υπάρχει σήμερα στη πιάτσα. Δεν θα σου λείψει το ABS που μπορείς να το απενεργοποιήσεις, ωπ! Να και η μοναδική ηλεκτρονική «ευκολία» της νέας Tenere. Γιατί χώμα και ABS δεν πάνε μαζί, να ξες…Εκεί (στο χώμα) θα χρειαστείς και μια μεγάλη αλουμινένια ποδιά που η Tenere έχει std αλλά και σε …υπερπροστατευτική έκδοση σαν έξτρα αξεσουάρ.

ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ

Περίμενα πολλά -είν’η αλήθεια- από την νέα Tenere σ’αυτό τον τομέα. Oταν εξελίσεις ένα μοντέλο που προορίζεται για κίνηση σε ΟΛΑ τα εδάφη από αναβάτες όπως οι  Stéphane Peterhansel, Adrien van Beveren, Rodney Faggotter και Nick Saunders σε 4 ηπείρους για 4 χρόνια σημαίνει ότι έχει γίνει δουλειά ουσίας. Κι αυτό ήθελα να διαπιστώσουμε μαζί με τον Ανδρέα Κυρίτση, πρωταθλητή enduro αλλά και βαθύ γνώστη της Tenere από το πρώτο της κιόλας μοντέλο, πίσω στα 80ies. Μπορείτε να διαβάσετε ολοκληρωμένη τη γνώμη του λίγο παρακάτω. Εδώ θα παραθέσω σύντομα και περιεκτικά τη δική μου:

Κούμπωσα εργονομικά αμέσως με την νέα Tenere. Mε 1.82 ύψος και 80 κιλά όλα ήρθαν εκεί που έπρεπε. Η σέλα έχει ύψος 880mm και υπάρχει κοντύτερη και ψηλότερη σαν επιλογή έξτρα. H λογική απόσταση από το τιμόνι είναι πάντα μέγα προσωπικό θέμα. Ποτέ δεν μου άρεσε η υποτιθέμενη «άνεση» που αναγκαστικά υποβάλουν τα τεράστια ρεζερβουάρ. Εδώ, τι έχουμε; Ούτε τεντωμένα χέρια, ούτε απλωμένα γόνατα. Βόλτα ναι, σε εγρήγορση όμως η στάση του σώματος.Kαι κοντά στο μπροστινό. Να το φορτίζουμε και να το νοιώθουμε, όχι να κάνει τα δικά της χωρίς πληροφορία. Αναβάτες είμαστε, όχι οδηγοί αυτοκινήτων τουρισμού:) Ναι, μου άρεσε η θέση οδήγησης. Και στο χώμα ακόμη καλύτερα! Εκεί μεταφέρεις το βάρος σου με μεγάλη ευκολία προς όλες τις κατευθύνσεις (η μαζεμένη σε διαστασεις σέλα ναν’ καλά) κάνοντας τις αλλαγές κατεύθυνσης παιχνίδι. Λες κι έχεις να κοντρολάρεις πολύ λιγότερα κιλά από τα 205 (με γεμάτο ρεζερβουάρ)!

Στην άσφαλτο όλα είναι υπό έλεγχο και η ιπποδύναμη απλώνεται ιδανικά από το 6άρι κιβώτιο. Ο ήχος της είναι ελκυστικός και αρκετά μπάσος (=πορωτικός). Η ζελατίνα έστελνε τον αέρα στο κράνος χωρίς δίνες και χωρίς να κρύβει την ορατότητα αλλά δεν υπήρχε δυνατότητα ρύθμισής της. Τα ελαστικά (Pirelli Scorpion Rally) είναι κατάλληλα για τη διπλή προσωπικότητα της Tenere και μπορούν να ανταπεξέλθουν σε μεγάλη γκάμα απαιτήσεων, τόσο σε χώμα όσο και στην άσφαλτο. Θα διακοσαρίσει (στο κοντέρ) στην άσφαλτο και θα σε κρατήσει σε χωμάτινες περιηγήσεις μέχρι να συναντήσει λάσπες και άμμο. Εκεί θα ευχόσουν για πιο εξειδικευμένα ελαστικά, λογικό.

Οι αναρτήσεις της Tenere είναι σεταρισμένες σωστά για όλες τις καταστάσεις. Η πίσω ειδικά μου φάνηκε πιο μαλακή από αυτό που περίμενα με το τεράστιο bonus βέβαια να μη «χτυπάει» πουθενά. Το μπροστινό λειτούργησε πάντα με τρόπο που μου έδινε πλήρη εμπιστοσύνη. Μου αρέσουν οι διπλής χρήσης μοτοσυκλέτες με 21″ τροχό μπροστά. Μπορεί να στρίβουν με λιγότερη προθυμία από τις συνάδελφες 19″ που έχουν επικρατήσει πλέον στην κατηγορία αλλά η Ελλάδα μας καλεί ακόμη χωρίς σοβαρούς περιορισμούς κυκλοφορίας σε χωματόδρομους να οργώσουμε τα βουνά της και να ανακαλύψουμε νέες εικόνες και εμπειρίες. Και η Tenere 700 της Yamaha είναι μία πολύ καλή επιλογή γι’αυτό τον σκοπό, καθώς σχεδιάστηκε για απαιτητική κινηση στο χώμα. Θεμελιώδης απαίτηση αυτής της κατηγορίας που κάποτε πολύ εύστοχα την ονόμαζαν on-off.

Στο δια ταύτα

Ή αλλιώς …κάνουμε ταμείο. Η τιμή της αρχίζει από τα 10.450€. Eδώ που φτάσαμε με τις τιμές των μοτοσυκλετών… Δεν είναι στραγάλια τα 10+ χιλιάρικα αλλά συγκρινόμενα με τα 14.390€ του KTM 790 Adventure (ή τα 15.590€ του R…) είναι απολύτως λογικά. Ερώτηση εύλογη:  η διαφορά των χρημάτων δικαιολογεί τα 20 επιπλέον άλογα και την υπερπροσφορά ηλεκτρονικών βοηθημάτων της KTM σε όλα τα επίπεδα; Aυτή την απάντηση θα τη δώσει ο καθένας μας ξεχωριστά. Η Yamaha Tenere 700 προσεγγίζει με την λογική της (και την τιμή της βεβαίως) ένα μεγαλύτερο κοινό, κατά τη γνώμη μου. Που δεν του είναι απαραίτητα τα ακριβά ηλεκτρονικά βοηθήματα στην οδήγηση, που έχει αξιολογήσει ότι στις χωμάτινες περιπέτειες «ότι δεν υπάρχει δεν χαλάει», που θέλει να θυμηθεί τι ήταν αυτό που τον έκανε να λατρέψει τα «χωματερά μηχανάκια» κάποτε, που θέλει μία μοτοσυκλέτα που να έχει αξία για τα λεφτά της και που θα τον συντροφεύει σε ένα ταξίδι περιπέτειας με αξιόπιστες λύσεις συνοδευόμενο από ένα θρυλικό όνομα.

Η Υamaha Tenere 700 έχει όλα τα προσόντα για μία ιδιαίτερα πετυχημένη καρριέρα. Αλλωστε έχει ήδη αρχίσει! Η εποχή των on-off ξανάρθε; Περίμενε, για να δω πού είχα βάλει την enduro μπότες μου;…

Ο Ανδρέας Κυρίτσης γράφει για την νέα Tenere 700:

Μάλιστα, ας μιλήσω λοιπόν για μία μοτοσικλέτα με την οποία μεγάλωσα και έμαθα να οδηγώ με τις δυο, αλλά, τις περισσότερες φορές και με τη μία ρόδα. Η σημερινή μοτοσικλέτα βέβαια, εάν εξαιρέσουμε το όνομα, δεν έχει και πολλά κοινά χαρακτηριστικά με εκείνη. Μοιάζει κάπως, αλλά έχει αυτό το στυλ που λείπει από τις σημερινές on-off adventure.

Αρχικά, η θέση οδήγησης, σε βάζει αμέσως στην χωμάτινη φιλοσοφία της -κάτι που μου ταιριάζει απίστευτα- και μόλις πάτησα στο χώμα, «κούμπωσα» κανονικά. Πιστεύω ότι με χωμάτινα λάστιχα, θα έκανα πράξη ένα απωθημένο μου, να οδηγήσω μια μοτοσικλέτα τύπου Dakar (περίπου). Παρότι με τα λάστιχα που φορούσε τα πήγε μια χαρά, εννοείται πως δεν είναι για τέτοια οριακή οδήγηση. Το στήσιμο και οι ρυθμίσεις της είναι τέλειες για ένα ή δύο άτομα με σακίδιο στην πλάτη και βόλτα εντούρο ακόμη και σε δύσκολους χωματόδρομους. Η αυτονομία, με κανονική οδήγηση, είναι πολύ καλή. Μπορεί να δείτε και 4,5 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα, κάτι που σημαίνει ανέμελες βόλτες στο βουνό.

Στο δυναμόμετρο, το Τenere  μας έδειξε 64 ίππους στον τροχό, μία απόδοση που του πάει πάρα πολύ και για την άσφαλτο, αλλά και για το χώμα. Το μοτέρ αυτό, είναι του Τracer 700 με κάποιες αλλαγές στην τροφοδοσία και στο κιβώτιο ταχυτήτων για να ταιριάξει καλύτερα στον χαρακτήρα της μοτοσικλέτας. Η απόκριση στο γκάζι είναι εξαιρετική από χαμηλά  και έχει αρκετή ελαστικότητα ακόμη και με 6η και 40 χιλιόμετρα και διάρκεια μέχρι τον κόφτη ο οποίος είναι πάνω από τις 11.000 στροφές. Στην άσφαλτο, οριακά δεν μου στέρησε το δίπλωμα γιατί ένιωθα πως έχω ένα ψιλόmotard και δυστυχώς, ο μπροστινός τροχός πατούσε στην άσφαλτο μόνο από ανάγκη. Μέσα στην κίνηση, είναι ένα απίστευτο παιχνίδι, ανεβαίνει – κατεβαίνει σκάλες, πεζοδρόμια και γενικά κάθε είδους εμπόδια. Και φυσικά κάποιος διευθυντής μπορεί να πάει με κουστούμι και χαρτοφύλακα κανονικά στο γραφείο του … χαχαχα!

Για να κλείσω, λοιπόν, αυτή την περιγραφή της σύντομης εμπειρίας μου με τη νέα Τenere 700, θα έλεγα πως είναι μια πολύ φιλική μοτοσικλέτα, με εύκολο κινητήρα, επιθετική εμφάνιση, εξαιρετικά φρένα και πολύ καλή τιμή για τις χρήσεις που μπορεί να έχει. Η αλήθεια είναι, πως δεν περίμενα να «κουμπώσω» τόσο γρήγορα στην αγκαλιά της. Κι όμως, ήταν πολύ εύκολο. Τώρα μη με ρωτάτε αν βγάζω όλη την παραλία στη μία ρόδα, όπως έκανα με την ΧΤ600 Τenere του ’83. Θα σας έλεγα σίγουρα, αλλά το θέλω το δίπλωμα μου … χαχαχα! Ευχαριστούμε την Yamaha Ματάκος για την παραχώρηση της μοτοσικλέτας του τεστ (ελπίζω να μας τη δώσει ξανά γιατί δεν μας έφτασε).

Share.

Πες μας τη γνώμη σου!