Πώς κυκλοφορούν οι Θεσσαλονικείς στη πόλη τους;

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

H πόλη της Θεσσαλονίκης έχει γίνει γνωστότερη τώρα τελευταία με τα ανέκδοτα για το μετρό της. Εκτός από την αστεία πλευρά βέβαια υπάρχει μία καθημερινότητα που μόνο αστεία δεν μπορεί να την χαρακτηρίσει κανείς. Μποτιλιαρίσματα, χάος με διπλοτριπλοπαρκαρισμένα, ένας περιφερειακός που μπλοκάρει μόλις κάποιος πάθει λάστιχο (!) και πεζοί που περνούν κάθετα εκτός διαβάσεων με το πάσο τους συνθέτουν μία εικόνα μάλλον απογοητευτική. Ας δούμε μερικά στοιχεία -οι αριθμοί λένε πάντα την αλήθεια;- σχετικά με το θέμα.Τα συμπεράσματα όλα δικά σας…

 

Τα στοιχεία έδωσε το Ελληνικό Ινστιτούτο Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ). Αναλυτικά:

  • Oι μετακινήσεις (με Ι.Χ., λεωφορεία, δίκυκλα, ποδήλατα και με τα …πόδια στο Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης τα τελευταία 20 χρόνια αυξήθηκαν κατά 25% για ένα καθημερινό σύνολο 2,07.000.000
  • Η χρήση δικύκλων αυξήθηκε κατά 250%, σε σχέση με το 2000 αλλά παρ’όλα αυτά φτάνει μόλις στο 11% του συνόλου, ποσοστό που θα έπρεπε να ήταν μεγαλύτερο με τις παρούσες συνθήκες.
  • Το 40% των μετακινήσεων πραγματοποιείται με ιδιωτικά αυτοκίνητα. Ακριβώς το ίδιο συνέβαινε και πριν 20 χρόνια… Η συνήθεια είναι η δεύτερη φύση του ανθρώπου, λένε…
  • Οι μετακινήσεις με τα πόδια μειώθηκαν κατω από το μισό (!) Από 18,3 σε μόλις 8,9%! Ούτε οι πεζόδρομοι (οι λίγοι που έγιναν σαφώς και δεν επαρκούν) ούτε οι …γιατροί που συνιστούν κίνηση ενάντια σε καρδιοπάθειες κλπ. δεν έπεισαν. Ισως το μετρό βοηθήσει στο να αλλάξει αυτό το προβληματικό ποσοστό.
  • Η χρήση των ταξί μειώθηκε στο 2,9% (από 4,2%), προφανώς λόγω κρίσης αλλά και κυκλοφοριακής συμφόρησης.
  • Τα περισσότερα ποδήλατα που βλέπουμε είναι στην παραλία (λογικό αφού οι ποδηλατόδρομοι έχουν μετατραπεί σε parking). H μετακίνηση με αυτά μπορεί να εξαπλασιάστηκε αλλά παραμένει πολύ χαμηλά στο 1,2% (από 0,2% που ήταν το 2000…)
  • Το 1/3 των μετακινήσεων αφορά το κέντρο της πόλης δηλαδή το Δήμο Θεσαλονίκης, εκεί που είναι εντοπισμένο και το κυκλοφοριακό πρόβλημα.

Και ρωτάμε: Aσχολήθηκε αποτελεσματικά με το θέμα ο Δήμος; Ολοι μας μπορούμε εύκολα να απαντήσουμε. Υπάρχουν λύσεις: Φυσικά και υπάρχουν! Πρέπει να τις ανακαλύψουμε εμείς συστήνοντας επιτροπές, κάνοντας μελέτες επί χάρτου ή μεγαλεπίβολα ανεφάρμοστα σχέδια (π.χ. περί υποθαλάσσιας αρτηρίας) που στοίχισαν και στοιχίζουν πολλάπλάσια απ’ότι ήπιες υποδομές και απλές …αποφάσεις προς τη σωστή κατεύθυνση; Oxι βέβαια, απλά θα πρέπει να εφαρμοστούν αποτελεσματικές λύσεις που πραγματοποιήθηκαν σε άλλες ευρωπαϊκές (κι όχι μόνο) πόλεις με παρόμοια προβλήματα.

Στην Ιταλία τα ιστορικά κέντρα των πόλεων είναι προσβάσιμα μόνο σε ηλεκτρικά λεωφορεία, ποδήλατα και πεζούς εδώ και δεκαετίες. Δεν θέλουμε να αναφερθούμε σε μοντέλα τύπου Κοπεγχάγης καθώς εκεί πρέπει να στοχεύουμε αλλά το ιταλικό πρότυπο είναι οικονομικότερο και άμεσα εφαρμόσιμο. Η δικαιολογία των πολιτικών «υπευθύνων» ότι «ο Ελληνας δεν αλλάζει τις συνήθειές του» είναι σαθρό και ελεεινό σαν επιχείρημα. Κάποιος πάντα δείχνει τον δρόμο χωρίς να υπολογίζει παραμέτρους όπως πολιτικό κόστος κλπ. Οι πολίτες θα ακολουθήσουν (με γκρίνια ή με ενθουσιασμό) γιατί απλά όλοι κατανοούν ότι πρέπει να αλλάξει αυτή η τριτοκοσμική εικόνα. Η πόλη έγινε τουριστική, έχασε την πρώτη εντύπωση (αυτή που εντυπωσιάζει) αλλά είναι τόσο όμορφη και χαρισματική πoυ μπορούμε να την καταστήσουμε απείρως πιο ελκυστική χωρίς μεγαλεπήβολα σχέδια και ανάλογου κόστους υποδομές. Απλά σκεφτείτε πώς θα ήταν το κέντρο της Θεσσαλονίκης χωρίς αυτοκίνητα, με τραμ και ηλεκτρικά λεωφορεία, με ποδήλατα και …γεμάτο κόσμο που περπατάει, διασκεδάζει, επικοινωνεί και φυσικά επιχειρεί! Ησυχία, άπλετος χώρος για τους ανθρώπους και όχι για τα αυτοκίνητα! Aυτό ακριβώς που θαυμάζουμε στην ευρωπαϊκή πραγματικότητα αλλά ποτέ δεν το εφαρμόζουμε στο σπίτι μας.

Ας προσέξουν πολύ οι υποψήφιοι δήμαρχοι (ειδικά της Θεσσαλονίκης) τι θα τάζουν στους ψηφοφόρους τους. Τα ψέμματα και οι μεγάλες κουβέντες δεν τις ανέχεται πλέον κανείς. Αν θέλει κάποιος να προσφέρει στην καθημερινότητα αυτής της πόλης πρέπει να πει και να εφαρμόσει τα αυτονόητα χωρίς φόβο αλλά με πολύ (πραγματικό) πάθος…

Share.

Πες μας τη γνώμη σου!