Arctic Cat TRV550iXT (m.y.2014): Δοκιμή του πολυτάλαντου ATV!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Arcticcat greenΕνα ξεχωριστό όχημα είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε, το TRV550iXT είναι ένα όχημα παντός εδάφους της αμερικανικής Arctic Cat που απευθύνεται σε περισσότερο κόσμο απ’ ότι αρχικά θα φανταζόταν κανείς. Και θα εξηγήσουμε παρακάτω το γιατί…

 

 

Στην διάρκεια της παρουσίασης της αντιπροσωπείας της Arctic Cat (περισσότερα σε αυτό το άρθρο) το 550i μπορεί να διέθετε τον μικρότερο κυβισμό από τα οχήματα της δοκιμής (η γκάμα της Arctic Cat βέβαια είναι από 300-1000cc) αλλά γρήγορα αυτό το στοιχείο είχε την μικρότερη σημασία. Tην προσοχή μας τράβηξαν άλλα πράγματα:

α) οι σέλες. Οι δύο σέλες, για να ακριβολογώ. Είναι μία σχετικά νέα τάση στα ATV που προήλθε από την ανάγκη για μεταφορά δύο ατόμων με άνεση. Οπου άνεση σημαίνει ο συνεπιβάτης να έχει στην διάθεσή του ολοδικιά του θέση και δικό του χώρο για τα πόδια. Στο TRV550iXT  της Arctic Cat ο συνεπιβάτης νοιώθει ο πραγματικός τυχερός πάνω ατο όχημα. Τε-ρά-στια θέση με πραγματικά άνετη πλάτη και υπέρ-χώρο για τα πόδια με επιπλέον μεγάλα πλαινά στηρίγματα για τα χέρια. Με την υπερυψωμένη του σέλα ο συνεπιβάτης έχει ανεμπόδιστη θέα πάνω από το κράνος του αναβάτη (ή οδηγού, αν θέλετε). Η σέλα αφαιρείται σε μερικά δευτερόλεπτα και στις βάσεις του τοποθετείται μία τεράστια σχάρα, με μπαγκαζιέρα ή χωρίς ή ακόμη και …καρότσα μεταφοράς υλικών! Βλέπετε η Arctic Cat μέσα από την εμπειρία της των 54 ετών κατασκευής ειδικών οχημάτων έχει προβλέψει για τις διαφορετικές ανάγκες των υποψήφιων ιδιοκτητών της. Θέλεις ταξίδι σε άσφαλτο ή χώμα? Θέλεις να κάνεις αγροτική δουλειά? Θέλεις περιπέτεια και εξερεύνηση? Η τεράστια γκάμα των αξεσουάρ της Arctic Cat καλύπτει όλους τους τομείς!

 

β) Το μήκος. Το μεγάλο του μήκος, για να ακριβολογώ. Το «απλό» 550iXT έχει ολικό μήκος 215,4 cm. Δεν το λες μικρό όχημα αλλά το αδελφάκι του το TRV της δοκιμής το ξεπερνάει κατά 33,5 ολόκληρα cm τα οποία κάνουν ΟΛΗ την διαφορά σε θέματα συμπεριφοράς και άνεσης. Πώς γίνεται αυτό? Το μεγαλύτερο μεταξόνιο (στα 147,3 είναι παραπάνω από 20cm μεγαλύτερο από το απλό μοντέλο) δημιουργεί την αίσθηση «τρένου» σε ότι αφορά την ευστάθεια. Στην περίπτωσή μας μάλιστα είχε αφαιρεθεί η αντιστρεπτική ράβδος (πίσω διαθέτουν μόνο τα μοντέλα ΧΤ) στα πίσω διπλά ψαλίδια της ανάρτησης ακριβώς για να εκτιμήσουμε αυτό το χαρακτηριστικό. Πραγματικά -και χωρίς υπερβολές- η αίσθηση άνεσης με ένα ή δύο άτομα ήταν πρωτόγνωρη για όχημα αυτής της κατηγορίας και με εντυπωσίασε ακόη περισσότερο όταν σαν γνήσιος «Απιστος Θωμάς» υπέβαλα το TRV σε δοκιμασίες ευελιξίας (απότομες αλλαγές κατεύθυνσης, υπερστροφές ισχύος και λοιπές «καγκουριές») ώστε να διαπιστώσω αν σε αυτή την κατάσταση μπορεί να λειτουργήσει το ίδιο καλά. Το συμπέρασμά μου είναι ότι τα πλεονεκτήματα του μεγάλου μεταξονίου δικαιολογούν 100% την ελάχιστη μείωση της ευελιξίας, ειδικά σε καταστάσεις ακραίες που ομολογώ ότι υπέβαλα το βάρους 361,5 κιλών TRV550iXT! Αν σας ακούγεται πολύ το βάρος μάθετε πώς είναι 0,7% λιγότερο από τον μέσο όρο της κατηγορίας του…

 

Arcticcat green

 

γ) Η ποιότητα κατασκευής και τα αξεσουάρ. Το TRV550iXT είναι χλιδάτο όχημα. Χωρίς εισαγωγικά. Το βλέπεις σε όλα πάνω του. Πρώτα απ’όλα στο χρώμα. Στις ζάντες, στα προστατευτικά του, στα όργανα και στα χειριστήρια. Και φυσικά στο …απόλυτο αξεσουάρ, το φαίριγκ! Ανεμοθραύστης σε ATV? Ε, είπαμε. Κάνει και για ταξίδια. Εντυπωσιακός ο απλούστατος και (πολύ αξιόπιστος, υποψιάζομαι) τρόπος προσθαφαίρεσής του, με 2 βίδες και χωρίς εργαλεία! Γενικά, στο όχημα φαίνεται ότι έχει πέσει τρελλό brain storming, πολλά μυαλά εργάστηκαν εδώ. Το αποκλειστικής σχεδίασης σύστημα εμπρός και πίσω σχάρας για παράδειγμα -με την ονομασία Speedrack- επιτρέπει την γρήγορη τοποθέτηση και αφαίρεση γνήσιων αξεσουάρ Arctic Cat με το κούμπωμα απλώς ενός πύρου! Βαλίτσες (όπως αυτό που οδηγήσαμε με 2 άτομα), καλάθια μεταφοράς και πολλά άλλα περιμένουν να καλύψουν όλες τις υπάρχουσες ανάγκες, ζητήστε τον κατάλογο με τα αξεσουάρ… Οσο για την ποιότητα κατασκευής κλασσικά αμερικάνικη, με ότι θετικό σημαίνει αυτό. Το design του TRV (αλλά και όλης της γκάμας της Arctic Cat) δεν έχει να κάνει με -ασιατικού τύπου- εύκολους εντυπωσιασμούς. Οτι βλέπετε, είναι εκεί για κάποια δουλειά. Full προστασίες, βίντσια (ο WARN εργάτης του TRV550iXT «τραβάει» μέχρι …1360 κιλά!), σχάρες ακόμη και αλουμινιες ζάντες είναι στα stantard στο TRV550iXT. Αυτό άλλωστε σημείνει το XT (eXTra). Υπάρχει άλλωστε και απλό μοντέλο -550i- χωρίς το EPS (ηλεκτρική υποβοήθηση στο τιμόνι), τις 12 άρες alu ζάντες και το χρώμα, με μειωμένη τιμή. Η γκάμα της Arctic Cat έχει 30 μοντέλα! Κάθε Arctic Cat επίσης διαθέτει αποσπώμενο κοτσαδόρο με μπίλια ο οποίος όταν αφαιρεθεί, η υποδοχή 2 ιντσών μπορεί να δεχθεί εργαλεία ή αγροτικό εξοπλισμό.

 

 

δ) Ο all around χαρακτήρας του. Για μία χώρα σαν την δική μας, όπου (μετά το party της προηγούμενης δεκαετίας) προσγειωθήκαμε στις πραγματικές μας ανάγκες οι προτάσεις σε οχήματα που μπορούν να επιτελέσουν πολλές δουλειές και να ικανοποιήσουν ταυτόχρονα διαφορετικές ανάγκες είναι ιδιαίτερα καλοδεχούμενες. Σκεφτείτε ένα επαγγελματία που θέλει τις 5 μέρες της εβδομάδας να κουβαλάει πράγματα ή υλικά (οι σχάρες του TRV αντέχουν 45 κιλά μπροστά και …90 η πίσω!), το Σαββατοκύριακο να πάει παρέα για κυνήγι ή εξερεύνηση στο βουνό και κάποια εβδομάδα τον χρόνο να την περάσει με παρέα σε κάποιο camping γνωρίζοντας ένα νέο μέρος, ένα νησί ίσως. Πόσα οχήματα ξέρετε που μπορούν να προσφέρουν λύσεις σε τόσες διαφορετικές ανάγκες? Και πόσο κοστίζουν? 

Το κάθισμα του συνεπιβάτη αφαιρείται σε δευτερόλεπτα απελευθερώνοντας ένα τεράστιο χώρο ο οποίος μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τοποθέτηση μεγαλύτερης σχάρα, καλαθιού και πολλών άλλων αξεσουάρ για βαριά αγροτική ή άλλης εργασίας χρήση. To 3 σε 1 σύστημα ουσιαστικά μπορεί να μετατρέψει το ATV μέσα σε δευτερόλεπτα σε διθέσιο, μονοθέσιο με μεγάλο καλάθι και μονοθέσιο με μεγάλη σχάρα. Πασπαρτού καταστάσεις, ένας πραγματικός χαμαιλέοντας!

Στην Αμερική αλλά και σε μεγάλο μέρος της Ευρώπης τα οχήματα τους είδους «δουλεύουν» σε αρκετά μεγάλο μέρος της ζωής τους. Δεν είναι απλά οχήματα διασκέδασης για το Σαββατοκύριακο, όπως ίσως έχουμε αυτή την αποκλειστική εικόνα στην Ελλάδα. Η ελληνική αντιπροσωπεία έχει διαγνώσει αυτή την δυνατότητα και προσφέρει το TRV550i (και αρκετά άλλα μοντέλα της γκάμας) και με αγροτικές πινακίδες. Που σημαίνει καλύτερη τιμή και λιγότερα λειτουργικά έξοδα. Οσοι είστε αγρότες, σκεφτείτε την προοπτική…

 

 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Η γκάμα των κινητήρων της Arctic Cat είναι μεγάλη και ο συγκεκριμένος του TRV550iXT είναι ένας μονοκύλινδρος, υγρόψυκτος, ψεκαστός, τετραβάλβιδος, 545 κυβικών με απόδοση 40 ίππων περίπου (39,4 για την ακρίβεια). Οι διαστάσεις του κυλίνδρου είναι 92Χ82. Η αυτόματη συνεχώς μεταβαλλόμενη μετάδοση Duramatic Transmission της Arctic Cat είναι ένα από τα πιο προηγμένα συστήματα μετάδοσης σε ATV. Διαθέτει αργό-γρήγορο και εγκέφαλο που μεταβάλει τα χαρακτηριστικά της μετάδοσης σύμφωνα με την ταχύτητα του ATV, τις στροφές του κινητήρα και το άνοιγμα του γκαζιού. Το ειδικό φρένο κινητήρα επιτρέπει τις πιο δύσκολες καταβάσεις ακόμα και σε ακραίες κλίσεις, είχαμε την ευκαιρία σε μία περίπτωση να το δοκιμάσουμε. Διαθέτει ηλεκτρική υποβοήθηση στο τιμόνι, το γνωστό μας EPS (Electronic Power Steering), ένα σύστημα που υπολογίζει  την ροπή που χρειάζεται κάθε τροχός ανάλογα αν οδηγείτε με βάρος στις σχάρες ή σε λάσπη ή πέτρες. Για τον οδηγό η όλη διαφορά βρίσκεται στην αίσθηση του τιμονιού. Την όλη διαδικασία συντονίζει μία ECU (ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου) που υπολογίζει την δύναμη που ασκείται στο τιμόνι σε σχέση με την αντίσταση στα ελαστικά και την ταχύτητα του οχήματος παρέχοντας κάθε φορά την ανάλογη βοήθεια (με ηλεκτρικό τροπο) στο δεξί μέρος του τιμονιού. Στο τέλος της ημέρας θα ευχαριστείτε τον (τους) άνθρωπο (-πους) που το ανακάλυψαν αφού οι παλιότεροι ξέρουν πόσο χρήσιμο είναι! Το «κόλπο» εδώ είναι το EPS να παρέχει βοήθεια αλλά και να ενημερώνει τον αναβάτη για την κατάσταση των τροχών. Δύσκολος συνδυασμός αλλά ο συγκεκριμένος της Arctic Cat είναι υπεράνω κάθε κριτικής (το καταλαβαίνεις επειδή τελικά δεν σε απασχολεί καθόλου!). Υπάρχει κοντή και μακρυά επιλογή σχέσης καθώς και όπισθεν. Η επιλογή ανάμεσα στην πίσω κίνηση (2WD) και την τετρακίνηση (4WD) γίνεται με ηλεκτρικό επιλογέα στο τιμόνι, ακόμη και με το όχημα σε κίνηση (on the fly). Με ακόμη ένα πάτημα ενός κουμπιού αποκτάται κορυφαία αναρριχητικότητα κλειδώνοντας το μπροστινό διαφορικό, το «κάρο», όπως μας αρέσει να το λέμε. Το ρεζερβουάρ του TRV του δίνει μεγάλη αυτονομία χάρη στα 20,1 λίτρα της χωρητικότητάς του. Στις αναρτήσεις συναντάμε διπλά ψαλίδια σε όλους τους τροχούς (που διαθέτουν μεγάλες διαδρομές 25,4 εκατοστών μπροστά/πίσω) με αμορτισέρ που προφορτίζονται σε 5 θέσεις. Να επισημάνουμε ότι οι διαδρομές των αναρτήσεων είναι κατά 22% και 7,5% μεγαλύτερες από τον μέσο όρο της κατηγορίας για τις μπροστά και πίσω αντίστοιχα.

Arcticcat P3240608

Η μπροστινή σχάρα του TRV550iXT αντέχει σύμφωνα με την Arctic Cat 45,3 κιλά. Το ηλεκτρονικό πολυόργανο διαθέτει 14 διαφορετικές λειτουργίες όπως ρολόι, ωρόμετρο, στάθμη καυσίμων, κουμπιά για την αλλαγή mode και set/reset, οδόμετρο. δείκτη σχέσης ταχύτητας, φυσικά ταχύμετρο, χιλιομετρητή, δείκτη 2WD/4WD. μεγάλη σκάλα φώτων, θερμοκρασίας και πίεσης λαδιού, ακόμη και κατάστασης της μπαταρίας!

ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΔΗΓΗΣΗ SOLO

 Σε όλη την διάρκεια της συμβίωσής μου με το ATV της Arctic Cat η αίσθηση της άνεσης ήταν το κύριο χαρακτηριστικό. Από την στιγμή που ανεβαίνεις στην σέλα έχεις καταλάβει ότι κάποιοι έχουν ψάξει πολύ το θέμα εργονομία. Χρειάζονται μερικά δευτερόλεπτα για να σετάρεις το μυαλό σου στην λογική του TRV καθώς τίποτα δεν σε ξενίζει εκτός ίσως από την μανέτα του χειρόφρενου που βρίσκεται εκεί που συνήθως συναντάμε το μπροστινό φρένο. Εκείνο βρίσκεται στην αριστερή μανέτα ενώ το πίσω φρένο είναι το ποδόφρενο όπως στις μοτοσυκλέτες! Ο ήχος του κινητήρα αφήνει υποσχέσεις, οι τεχνικοί της αντιπροσωπείας έχουν φροντίσει να αφήσουν ελεύθερα και τα 40 του άλογα, για χρήση σε δρόμο όμως οι προδιαγραφές επιτρέπουν μόνο τα μισά από αυτά.

Στην κυκλική διαδρομή που με πλοήγησε ο αγωνιζόμενος στα rally raids Γιώργος Μεταξάς (την στιγμή που γράφεται το άρθρο αγωνίζεται μαζί με άλλους φίλους ATVers στο Lepanto Rally, στις υπέροχες διαδρομές γύρω από την Ναύπακτο) ένοιωσα σαν βασιλιάς! Οχι μόνο για την πολύ καλά επιλεγμένη πριβέ βόλτα στο βουνό πάνω από την Κερατέα που έδειχνε ότι διαθέτει δυσανάλογα πολλές επιλογές σε σχέση με το ύψος του και το μέγεθός του αλλά και για την άνεση που μου χάρισε σε όλη την διάρκεια της βόλτας το TRV550iXT. Η αίσθηση στις μικρές ευθείες την παρομοιάζεις με κίνηση σε σιδηροδρομική τροχιά αφού σε εκπλήσει το ότι μόνο το 20% από αυτό που βλέπεις στο έδαφος φτάνει τελικά σαν κραδασμός στο σώμα. Ούτε το …Orient express να ήτανε! Περίμενα στις στροφές και ειδικά στις πιο κλειστές να είχα θέμα με το αυξημένο μετατρόχιο του TRV αλλά το μόνο που χρειάστηκε να κάνω ήταν να τσιμπάω το μπροστινό φρένο προτού ανοίξω το γκάζι ώστε να κλείνει απότομα η τροχιά στους -προσέξτε- επιτόπιους ελιγμούς. Σε οποιαδήποτε νορμάλ στροφή δεν παρουσιάζεται κανένα θέμα, θα έλεγα μάλιστα ότι η σταθερότητα που χαρακτηρίζει το TRV550iXT θα βοηθήσει ιδιαίτερα τους πιο άπειρους στα ATV ιδιοκτήτες.

Η χωμάτινη περιήγηση τελείωσε με θετικότατες εντυπώσεις και σειρά είχε να τσεκάρω το 550i στον δρόμο (και ολίγον χώμα) και με δεύτερο άτομο σαν συνεπιβάτη…

ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΔΗΓΗΣΗ ΜΕ ΣΥΝΕΠΙΒΑΤΗ

Μετά από …25 χρόνια εμπειρίας σε οδήγηση ATV λίγες είναι οι φορές που μπορώ να θυμηθώ στιγμές με οδήγηση με δεύτερο άτομο στην σέλα ενός «γουρουνιού», μόνο σε περιπτώσεις ανάγκης γινόταν κάτι τέτοιο! Στο Arctic Cat TRV550iXT τα πράγματα είναι διαφορετικά αφού έχει κατασκευαστεί με αυτή την προοπτική, να μεταφέρει δηλαδή δύο άτομα στην διασκέδαση αλλά και στην δουλειά. Ετσι, κάλεσα ένα δύσκολο κριτή (γι’αυτό και εμπιστεύομαι την κρίση του) για να με συνοδέψει στην επόμενη δοκιμασία που περιελάμβανε κίνηση σε δρόμο και χώμα. Η προσομοίωση αυτή ήταν απαραίτητη για να βγάλω τα απαραίτητα συμπεράσματα σχετικά με τις δυνατότητες αυτής της σχετικά νέας κατηγορίας για τα ATV. Oι απίστευτα μεγάλοι χώροι που φιλοξενούν τον συνεπιβάτη τον κάνουν να νοιώθει σαν ο πραγματικός τυχερός επιβάτης αφού όλα γύρω του τον …καλοδέχονται. Η σελάρα που τον (την) αφήνει να βλέπει πάνω από τον οδηγό, η πλάτη του ακουμπάει σαν σε πολυθρόνα, ο χώρος για τα πόδια είναι άπλετος, τα ευμεγέθη στηρίγματα για τα χέρια είναι εκεί που πρέπει.

 

Οι μεγάλες διαδρομές των αναρτήσεων καταπίνουν τα πάντα και ακόμη και δύσκολα περάσματα στο χώμα δεν ανησυχούν γνωρίζοντας την μεγάλη απόσταση του οχήματος από το έδαφος, 28 ολόκληρα εκατοστά, κορυφαίο προσόν. Δεν χρειάστηκε καν να προφορτίσω τα αμορτισέρ (υπάρχει η δυνατότητα σε 5 θέσεις), άλλωστε η συνεπιβάτης μου ήταν μόλις 58 κιλά. Η διαφορά στην συμπεριφορά του οχήματος σε σχέση με την solo οδήγηση ήταν αμελητέα και αυτό πραγματικά με εντυπωσίασε! Το απέδωσα κυρίως στο αυξημένο μεταξόνιο αλλά και στον τρόπο λειτουργίας του κινητήρα που -πολύ σωστά- δίνει τον καλύτερο εαυτό του στις μεσαίες στροφές. Ενα άλλο σημείο που λειτουργεί άψογα εδώ είναι το EPS, όπως και στην οδήγηση στο χώμα η ηλεκτρική υποβοήθηση στο τιμόνι λειτουργεί με υποδειγματικό τρόπο. Δεν θέλω να φανταστώ πόσο δύναμη θα χρειαζόταν για να στρίψω το μακρύ σασί με δύο άτομα. Το ότι δεν με απασχόλησε η λειτουργία του σε όλη την διάρκεια της δοκιμής δείχνει ότι κάνει την δουλειά του όπως πρέπει.

 

Γενικά, οι συνολικές εντυπώσεις από το TRV550iXT της Arctic Cat συνοψίζονται σε μία πρόταση: Αν θα διάλεγα ένα και μόνο ATV για όλες τις καθημερινές δουλειές μου και φυσικά την Κυριακάτικη βόλτα μου θα επέλεγα αυτό το όχημα!

Arcticcat TRV550XT

Η απόσβεσή του θα ήταν πολύ γρήγορη καθώς μπορεί να παίξει πολλούς διαφορετικούς ρόλους σε ένα πακέτο πολύ σοβαρά σχεδιασμένο για δύο άτομα και κατασκευασμένο με την γνωστή αμερικάνικη τεχνολογία της Arctic Cat, μίας από τις πρωτοπόρες εταιρίες που ειδικεύονται αποκλειστικά σε οχήματα παντός εδάφους, κάτι λέει αυτό. Η ελληνική αντιπροσωπεία, η Arctic Cat Hellas με όπλα τον επαγγελματισμό και την τεχνογνωσία των ανθρώπων του motostuff.gr που την δημιούργησε δίνει μία ολοκαίνουργια πρόταση και σε υποψήφιους ιδιοκτήτες που είναι αγρότες (ή διαθέτουν αγροτικές εκτάσεις) να αποκτήσουν σε χαμηλότερη τιμή (9.999 euro) το TRV550iXT και άλλα 7 διαφορετικά ATV μοντέλα από την γκάμα της εταιρίας. Η «κανονική» τιμή του είναι 10.799 ευρώ και θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι το TRV550iXT (όπως και κάθε ATV της Arctic Cat συνοδεύεται από εγγύηση 2 ετών και ελληνική έγκριση τύπου με άδεια κυκλοφορίας για 2 άτομα. Τα διαθέσιμα χρώματα είναι το κλασσικό πράσινο της Arctic Cat και το υπέροχο πορτοκαλί της δοκιμής. Επιπλέον και μπορούμε να δοκιμάσουμε (χάρη στο πρόγραμμα Arctic Cat Experience, με ραντεβού στο 2299069930) ένα από τα οχήματα που διαθέτει η Arctic Cat Hellas για αυτό τον σκοπό, ανοίγοντας έτσι νέους δρόμους στην αγορά ATV που παγκοσμίως είναι ραγδαία ανερχόμενη.

Πληροφοριακά, η γκάμα της Arctic Cat ξεκινάει από τα 5.800 ευρώ για το 400cc 2X4 ενώ με 500 ευρώ περισσότερα αγοράζετε το ίδιο όχημα και με τετρακίνηση, αν σας είναι απαραίτητη.

 

Share.

Πες μας τη γνώμη σου!