Μοτοσυκλέτα και ATV, ο ρόλος τους σε πυρκαγιές.

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Η καταστροφική πυρκαγιά στην Ανατολική Αττική άφησε πίσω της 87 νεκρούς και δεκάδες αγνοούμενους αποτελώντας τη μεγαλύτερη φυσική καταστροφή στην ιστορία της νεώτερης Ελλάδας. Η γενικευμένη αγανάκτηση για τη κρατική ολιγωρία και τα απανωτά λάθη και παραλείψεις που έγιναν από τη πρώτη στιγμή έως και τώρα, 5 ημέρες μετά, είναι η μεγάλη και διαχρονική πληγή. Τι ρόλο όμως μπορούν να παίξουν οι μοτοσυκλέτες και τα ATV την «επόμενη μέρα», αυτή που θα πρέπει να σχεδιαστεί από όλους μας ώστε να μην ξαναζήσουμε τέτοιες τραγωδίες σαν κι αυτή στο Μάτι Αττικής;

Kι επειδή σαν Ελληνες στο σχολιασμό και τις παρατηρήσεις διακρινόμαστε αλλά σε ότι αφορά τις πράξεις θα πρέπει να ομολογήσουμε ότι δεν είναι το δυνατό μας σημείο, προχωράμε κατευθείαν σε συγκεκριμένες προτάσεις:

Η ομάδα Θησέας (πρώην Ηφαιστος) της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας καταργήθηκε πέρσι μετά από 7 χρόνια επιτυχιών στη πρόληψη πυρκαγιών. Μόνο το 2013 είχε σταματήσει 20 πυρκαγιές στην Αττική!…

  1. Επαναχρηματοδότηση των οργανωμένων (και ειδικότερα των εξοπλισμένων με μοτοσυκλέτες με δυνατότητα κίνησης στο χώμα και ΑΤV) εθελοντικών ομάδων στην προληπτική πυροπροστασία. Με αφορμή την οικονομική κρίση, το 2008 κόπηκε η χρηματοδότηση των 3.000 ευρώ που λάμβανε σε ετήσια βάση κάθε εθελοντική ομάδα (λες κι αυτό το κονδύλι θα έσωζε τη χώρα!). Αυτό είχε σαν συνέπεια την αποδυνάμωσή τους. Χαρακτηριστικά να αναφέρουμε το παράδειγμα της Θεσσαλονίκης που από τις 35 ομάδες τότε, 10 χρόνια μετά είναι ενεργές οι 20. Ο εθελοντισμός είναι προσφορά, σύμφωνοι, αλλά πόσες φορές αντέχει η τσέπη του σημερινού Ελληνα να συντηρεί τη διάθεσή του για εθελοντική περιπολία (π.χ. στο Σέϊχ Σου) με μοτοσυκλέτες και ATV; Δεν είναι και τόσο μακρυά η 6η Ιουλίου του 1997 όταν η πόλη σώθηκε απλά επειδή ο 5 bft νοτιοδυτικός άνεμος φυσούσε προς τη «σωστή» κατεύθυνση… Αν ήταν βόρειος απλά θα είχε συμβεί ότι και στο Μάτι… Στις 23//8/2018, πριν μερικές μέρες δηλαδή, η Σίβηρη και η Χανιώτη είδε το Χάρο με τα μάτια της αλλά η κατάσβεση έγινε στα πρώτα λεπτά μετά την εκδήλωσή της, από κεραυνό καταιγίδας. ΠΡΟΛΗΨΗ λοιπόν. Μόλις εκδηλωθεί φωτιά αρκεί ένα ποτήρι νερό για να τη σβήσεις, μετά από ένα λεπτό χρειάζεται ένα κουβά και στο τρίτο λεπτό ένα κυβικό μέτρο…

    Mία ελαφριά πυροσβεστική μοτοσυκλέτα μπορεί να φτάσει στην εστία τόσο γρήγορα ώστε να αρκεί η περιορισμένη κατασβεστική της ικανότητα

  2. H ικανότητα γρήγορης οδήγησης ενός ευέλικτου οχήματος στο χώμα μπορεί να κάνει τη διαφορά, όταν μιλάμε για αντιμετώπιση πυρκαγιών. Απλά γιατί ακριβώς μερικά οχήματα είναι σχεδιασμένα για αυτό το σκοπό. Μία κατάλληλα εξοπλισμένη on-off μοτοσυκλέτα (εικόνα) ή ATV θα φτάσει το ταχύτερο δυνατό στην εστία. Κι αυτό τις περισσότερες φορές αρκεί. Επίσης μπορεί να καθοδηγήσει ευκολότερα ένα βαρύτερο όχημα (πυροσβεστικό) στο να φθάσει όσο γίνεται γρηγορότερα στην εστία. Δείτε τι έγινε στο Μάτι. Εγκλωβίστηκαν τα αυτοκίνητα και δεν μπορούσαν να περάσουν τα πυροσβεστικά. Οι μοτοσυκλέτες θα μπορούσαν να βρουν οδούς διαφυγής σαν πιο ευέλικτες. Πάρτε για παράδειγμα τις ομάδες άμεσης δράσης της αστυνομίας Ζ και ΔΙΑΣ. Ολοι αντιλαμβανόμαστε πόσο αποτελεσματικοί δουλειά συντελείται. Οι μοτοσυκλέτες κάνουν τη διαφορά! Κάποτε, υπήρξε αντίστοιχη ομάδα στο ΕΚΑΒ (1996-2007). Επαναλειτούργησε το 2010 και μέχρι σήμερα είναι η μόνη που μπορεί μέσα σε 5′ να είναι στο συμβάν. Γιατί άραγε να μην χρησιμοποιηθούν περισσότερο στη Πυροσβεστική Υπηρεσία; Στην Ιαπωνία η ομάδα των 20 ειδικά διαμορφωμένων πυροσβεστικών μοτοσυκλετών 200cc (Quick Attackers) στο Τόκυo ανταποκρίθηκαν με επιτυχία σε 506 συμβάντα, μόνο σε ένα έτος! 

    Προσαρμοσμένο σε ένα BMW RT, μία ολοκληρωμένη μονάδα άμεσης κατάσβεσης

  3. Οι ανάγκες πυρόσβεσης με ευέλικτα οχήματα όπως οι μοτοσυκλέτες και τα ATV έχει εξελίξει ειδικά συστήματα σχεδιασμένα γι’αυτό το σκοπό. Ενδεικτικά: FIREEXPRESS, σε σχήμα Π, περιλαμβάνει δύο ανοξείδωτες δεξαμενές 25lt η κάθε μία με πρόσμιξη νερού με αφρό AFFF σε αναλογία 1% με τεχνολογία micro drop lets. Eνδεικτικά, με 12,5lt μπορεί να σβηστεί ένα αυτοκίνητο που καίγεται ολοσχερώς. Poly Cafs, ένα σύστημα που εμπλέκεται και η Suzuki αφού χρησιμοποιείται για τη μεταφορά του εξοπλισμού μία GS500F που μπορεί να μεταφέρει μέχρι και 70lt ΑFFF υγρού. Η πίεση του κατασβεστικού υγρού επιτυγχάνεται με μία δεξαμενή 6lt με αέρα σε πίεση 300bar. Σωλήνας Formtex μήκους 40 μέτρων και με ακτίνα βολής τα 15 μέτρα σημαίνει ικανή απόσταση ασφαλείας από την εστία. Είναι ένα σύστημα που το συναντάμε συχνά στη Γερμανία. Τέλος η τεχνολογία της ωστικής πυρόσβεσης που χρησιμοποιεί το σύστημα IFEX, μόνο με απλό νερό και αέρα αλλά μεγαλύτερη ικανότητα πίεσης. Ελαφρύτερη κατασκευή, εξίσου αποτελεσματική, χρησιμοποιείται από 10.000 πυροσβέστες παγκοσμίως όπως τους πυρηνοκίνητους σταθμούς στην Ουκρανία, στρατιωτικές βάσεις των ΗΠΑ, την οδική σήραγγα Gottard στη Σουηδία κλπ. Συστήματα υπάρχουν στην αγορά λοιπόν, πολύ οικονομικότερα από άλλες λύσεις. Μένει η διάθεση των υπεύθυνων των τεχνικών προδιαγραφών και των διαγωνισμών προμηθειών του Πυροσβεστικού Σώματος ώστε να δουν πόσο αποτελεσματικές είναι τέτοιες λύσεις και να κρίνουν πόσο ταιριάζουν στις ανάγκες της χώρας μας.

H Blue Star Ferries δώρισε στο Σ.Ε.Π.Π.Α. ( Σωματείο Εθελοντών Πολιτικής Προστασίας Αστυπάλαιας στις 22/3/10 ένα Polaris Sportsman X2 εξοπλισμένο με το σύστημα Firexpress. Eνα παράδειγμα του πώς η ιδιωτική πρωτοβουλία μπορεί να συνεισφέρει στη προστασία από πυρκαγιές άμεσα και αποτελεσματικά.

  • 4. Αμεση ανασύσταση της ομάδας Θησέας (πρώην «Ηφαιστος») του Πυροσβεστικού Σώματος. Ιδρύθηκε το 2010 και πέρσι καταργήθηκε! Με μία δύναμη 100 ελαφριών μοτοσυκλετών και χειριστές εποχιακούς πυροσβέστες η αποτελεσματικότητά της έγινε άμεσα αντιληπτή αλλά παρ’όλα αυτά έπεσε θύμα κι αυτή, μαζί με άλλες περικοπές «περιττών» εξόδων που έγιναν στο Πυροσβεστικό Σώμα. Να επισημάνουμε εδώ ότι η άριστη γνώση του ορεινού όγκου ενός αναβάτη μίας τέτοιας μοτοσυκλέτας είναι πραγματική περιουσία στα χέρια του Πυροσβεστικού Σώματος και είναι σίγουρο ότι μπορεί να κάνει τη διαφορά στην αμεσότητα επέμβασης σε συνάρτηση με την ταχύτητα αντίδρασης, τα δύο στοιχεία που στην σημαντική, αρχική φάση μίας πυρκαγιάς παίζουν καίριο ρόλο. Κι αν το ζητούμενο είναι το οικονομικό θα υπάρξουν πολλές εταιρίες στην αγορά για να συνδράμουν σ’αυτή την προσπάθεια. Αρκεί να τους ζητηθεί. Οσο οι δικαιολογίες που συνοδεύουν μία τραγωδία ειπώνονται από τους «υπεύθυνους» ξέρουμε ότι δεν υπάρχει ελπίδα. Οσο το ζητούμενο είναι η επικοινωνιακή τακτική και η «εικόνα» ενός πολιτικού προσώπου ξέρουμε ότι δεν υπάρχει ελπίδα.. Ας προσπαθήσουμε όσοι (νομίζουμε ότι) δεν έχουμε ακόμη απωλέσει τη κοινή λογική να προτείνουμε λύσεις και να πιέζουμε με κάθε τρόπο. Στη μνήμη των παιδιών που χάθηκαν επειδή κανείς «υπεύθυνος ενήλικος» δεν στάθηκε ικανός να τα προστατεύσει…
  • Side by side όχημα, ένα όχημα ικανό για 2 πυροσβέστες με ακόμη μεγαλύτερη δεξαμενή AFFF

  • Η κλιματική αλλαγή δεν αφήνει χρονικά περιθώρια για καιροσκοπισμούς και πολιτικές τσιριμόνιες νεοελληνικού στυλ. Το ρητό «εδώ ο κόσμος καίγεται και το αιδείο χτενίζεται» ταιριάζει επακριβώς σ’αυτό που ζούμε. Ολο και περισσότερες πυρκαγιές θα συμβαίνουν, με όλο και μεγαλύτερη ένταση, σε όλο και περισσότερες περιοχές. Ηδη, το φετινό «καλοκαίρι» μας προιδεάζει για το πώς το υποτροπικό κλίμα φλερτάρει με το -μέχρι τώρα;- εύκρατο που γνωρίζαμε. Το πόσο γρήγορα θα προσαρμοστεί το …»αιδείο»  στα νέα δεδομένα είναι ζητούμενο επιβίωσης. Μέχρι να το αντιληφθούν αυτό οι κεφαλές του πολύπαθου έθνους μας, ας κάνουμε την δική μας αυτοκριτική και ας αναπτύξουμε τις δικές μας υπευθυνότητες για όλα τα ζητήματα που μας αφορούν. Γιατί όσο βλέπουμε ακόμη να παρκάρουν μοτοσυκλέτες σε θέσεις αναπήρων (κοινό φαινόμενο) δεν μπορούμε να ελπίζουμε ότι η επιλογή των ακατάλληλων ανθρώπων στις ακατάλληλες θέσεις θα σταματήσει (επίσης κοινό φαινόμενο). Ενεργοποίηση λοιπόν. Η «αποχή» και η άρνηση» δεν παίζει πλέον. Είναι πολύ εύκολο. Και γι’αυτό ακριβώς τον λόγο δεν αποτελεί λύση…
Share.

Πες μας τη γνώμη σου!